Code of Conduct
Hissförbundet verkar aktivt för en transparent och konkurrensneutral verksamhet. All verksamhet sker i enlighet med den Code of Conduct som är fastställd av European Lift Association, ELA. Vidare omfattas Hissförbundet och dess medlemmar av den uppförandekod som fastställts för alla branschföreningar med kansli hos Teknikföretagens Branschgrupper.
ELA Code of Conduct for members and their representatives
It is the strict policy of ELA to comply with applicable antitrust and competition laws, including the laws of the European Union and the national laws of each Member State. Antitrust and competition laws are complex and their violation would be a serious and severe matter for ELA and its members. Therefore, participation in ELA must comply with certain principles and rules.
This Code of Conduct is intended to summarize what is expected of ELA members and their representatives when involved in ELA’s activities. Member representatives who participate in meetings should have received and read ELA’s Articles of Association as well as the present Code of Conduct.
- Member representatives should not attend any meeting unless they have first received an agenda for such meeting. The representatives should keep in their files both the agenda and the minutes of every meeting, as supplied by the secretary of the meeting.
- Only subjects linked with the Association’s purposes should be discussed at meetings, such as quality and product safety, new regulations, issues relating to codes and standards, product liability developments and statistics on accidents, statistics on equipment and services relating to elevators and escalators, training of installation and maintenance personnel, etc.
- Never discuss or exchange information or documents on the following or similar topics, whether formally or informally, before during or after meetings:
– boycott of (non-) member companies within the country association and/or boycott of their customers or suppliers;
– market sharing;
– supply arrangements;
– prices, pricing or the timing of price changes;
– decisions to quote or not to quote product or service offerings;
– sales volumes of single members of country association;
– investment decisions and/or R&D spendings of single members of country association.
- If a member starts to discuss one of the above topics, you should object, restate the ELA policy with respect to antitrust compliance and leave the meeting. You should also contact your legal department and/or the person within your association who asked you to attend the meeting.
If the ELA Board becomes aware of any non-compliance by any member association or its representatives relating to this Code of Conduct, it will review the situation and take appropriate decisions.
Uppförandekod
Reviderad 2019-08-23
För Teknikföretagens Branschgrupper i Sverige AB är det viktigt att verksamheten inom bolaget och de branschföreningar som är anknutna till Teknikföretagens Branschgrupper bedrivs på ett sätt som tydligt håller sig inom konkurrensrättens ramar. Konkurrensrättens syfte är att stimulera fri konkurrens vilket har Teknikföretagens Branschgruppers fulla stöd. Teknikföretagens Branschgrupper har därför i januari 2015 antagit nedanstående uppförandekod.
Teknikföretagens Branschgrupper ska iaktta koden inom bolaget och verka för att den följs av de branschföreningar som är anknutna till Teknikföretagens Branschgrupper. Branschföreningar som vill bedriva sin verksamhet i samarbete med Teknikföretagens Branschgrupper måste förplikta sig att följa koden.
Uppförandekoden syftar till att ge klara regler för Teknikföretagens Branschgrupper och anknutna branschföreningar. Överträdelser av koden kan leda till att Teknikföretagens Branschgrupper med omedelbar verkan säger upp samarbetet med berörd branschförening. En annan konsekvens är att föreningen, dess medlemsföretag samt Teknikföretagens Branschgrupper, på initiativ av Konkurrensverket, av domstol kan åläggas att betala s.k. konkurrensskadeavgift. Sådan avgift kan uppgå till synnerligen höga belopp.
Följande regler ska alltid iakttas inom Teknikföretagens Branschgrupper och branschföreningar anknutna till Teknikföretagens Branschgrupper:
Grundläggande arbetssätt
- Möten med styrelser, kommittéer, arbetsgrupper och andra samarbetsorgan får endast äga rum efter att deltagarna bjudits in skriftligen. Som skriftlig inbjudan räknas även e-post. Inbjudan till mötet ska innehålla en dagordning.
- Protokoll ska föras vid varje möte som avses i punkt 1 ovan. Protokollen ska skickas till alla medlemmar av forumet ifråga. De ska förvaras på ett organiserat sätt under minst 10 år.
- Samråd och diskussioner inom en styrelse, kommitté, arbetsgrupp eller annat samarbetsorgan ska, om ämnena är marknadsrelaterade, vara begränsade till det officiella mötet vid vilket protokoll förs.
- Under samråd, som avses i punkt 3 ovan, får deltagarna inte överenskomma att ett visst ämne diskuteras under mötet utan protokollföring. Mötets ordförande ska i sådana fall stoppa fortsatt diskussion.
- Vid varje möte med en styrelse, kommitté, arbetsgrupp eller annat samarbetsorgan under vilket marknadsrelaterade ämnen diskuteras, ska minst en representant från Teknikföretagens Branschgrupper beredas möjlighet att delta. Representanten ska vara uppmärksam på ämnen som är konkurrensrättsligt känsliga. Om tveksamhet uppstår får ämnet inte diskuteras förrän en expert på konkurrensrätt konsulterats och dennes råd innebär att ämnet kan diskuteras utan problem eller att ramarna för diskussionen blivit klargjorda.
A. Förbjudna ämnen
Följande ämnen är förbjudna vid möten med styrelser, kommittéer, arbetsgrupper och andra samarbetsorgan anknutna till Teknikföretagens Branschgrupper, särskilt om informationsutbyte i dessa ämnen sker mellan företag som är konkurrenter:
- Försäljningspriser, taxor, (planerade) prisjusteringar, rekommenderade priser, rabatter, prishöjningar och andra prisrelaterade ämnen avseende medlemsföretagens produkter eller tjänster;
- Marknadsuppdelning, t.ex. genom tilldelning av ett särskilt geografiskt område, särskilda kunder eller särskilda grupper av kunder till särskilda medlemsföretag;
- Begränsningar avseende produktion eller försäljning;
- Samråd i förväg rörande svar på anbudsförfrågningar från potentiella kunder.
- Utbyte av marknadsinformation rörande individuella medlemsföretag, d.v.s. information om produktion, omsättning, försäljning, investeringar, avyttringar, FoU-kostnader och annan information såvitt den är relaterad till särskilda produkter eller tjänster eller kategorier därav och kan betraktas som kommersiellt känslig;
- Publicering av genomsnittspriser eller prisspann inom branschen;
- Exklusivitet för särskilda medlemsföretag att representera producenter och importörer;
- Bojkott av särskilda leverantörer eller kunder;
- Andra ämnen som kan leda till konkurrensbegränsande samordning av medlemsföretagens marknadsuppträdande;
- Samråd i förväg mellan konkurrenter avseende svar på anbudsförfrågningar oavsett om det handlar om en offentlig eller en privat köpare;
- Överenskommelser mellan alla konkurrenter att lägga på en avgift på anbuden för att kompensera de företag som inte vinner anbudstävlingen för deras anbudskostnader.
B. Ämnen som kan utgöra ett problem
Följande ämnen kan under vissa omständigheter utgöra ett konkurrensrättsligt problem, i synnerhet på en starkt koncentrerad, oligopolistisk marknad, d.v.s. en marknad med få aktörer. Ämnena får därför endast diskuteras efter samråd med en expert på konkurrensrätt:
- Allmänna leveransbestämmelser. Om bestämmelserna hänför sig till känsliga konkurrensparametrar såsom priser, taxor, sätt att indexera, pålagor för särskilda kostnader, eller om användningen av bestämmelserna är tvingande, kan konkurrensmyndigheterna ha invändningar;
- Begränsningar av deltagandet i mässor. Generellt gäller att alla företag ska vara fria att delta i vilka mässor de vill och företag får inte uppmanas att bojkotta mässor. Begränsningar i friheten att delta är endast tillåtna under särskilda villkor. Att medlemsföretag förhandlar gemensamt för att erhålla bättre pris eller andra villkor från en mässorganisation utgör inte ett konkurrensrättsligt problem;
- Speciella krav för medlemskap i en branschförening. Så länge leverantörens medlemskap inte spelar någon avgörande roll för potentiella kunder vid deras val av produkter och tjänster, är det konkurrensrättsligt invändningsfritt. Men så snart kunderna anser att sådant medlemskap är betydelsefullt, måste kraven för medlemskap i branschföreningen uppfylla objektiva kriterier;
- Det är i princip tillåtet för Teknikföretagens Branschgrupper att samla in kommersiell information om individuella företag och göra denna information tillgänglig för medlemsföretagen i aggregerad form. Det får under inga omständigheter vara möjligt att utläsa information om individuella företag ur den samlade informationen. De nationella konkurrensmyndigheterna i vissa EU-länder tillåter bara sådana statistiksystem om den insamlade informationen är tillräckligt gammal, t.ex. omfattar data som är åtminstone ett år gammal, och/eller om informationen har gjorts allmänt tillgänglig.
C. Ämnen som inte utgör ett problem
Följande ämnen utgör i stor utsträckning kärnverksamhet för Teknikföretagens Branschgrupper och anknutna branschföreningar. Diskussioner och samråd om dessa ämnen utgör normalt inte några problem enligt konkurrensrätten, under förutsättning att ämnen som anges under punkt A. ovan inte berörs:
- Generella cykliska ekonomiska data och uppgifter om affärsklimat, under förutsättning att diskussionerna om dessa ämnen inte relaterar till något enskilt företags handlingssätt. Diskussioner om dessa ämnen fokuserar på makronivån och påverkar inte enskilda företags marknadsbeteende.
- Lobbyingaktiviteter som hänför sig till gemensamma intressen inom branschen och som koncentrerar sig på lagstiftning och andra allmänna frågor som kan påverka branschen;
- Arbetsrätt och sociala frågor. Dessa frågor berörs inte av konkurrensrätten.
- Legala frågor. Dessa frågor är per definition av generell natur, eftersom de påverkar alla företags affärer i samma omfattning;
- Standardiseringsfrågor, om (I) standardiseringsförfarandet är transparent och står öppet för alla parter som vill delta, (II) det inte föreligger ett tvång att följa standarden, (III) tillgång till standarden ges på rättvisa, rimliga och icke-diskriminerande villkor och (IV) diskussionerna i samband med standardiseringsförfarandet är begränsade till tekniska aspekter. Standardisering syftar till produktkompatibilitet och teknisk utveckling vilket normalt kommer att vara till fördel för slutanvändaren;
- Säkerhet och hälsofrågor. Teknikföretagens Branschgrupper och branschföreningar anknutna till Teknikföretagens Branschgrupper har ett intresse av att främja säkerhet och hälsa med avseende på branschens produkter;
- Miljöfrågor. Teknikföretagens Branschgrupper och branschföreningar anknutna till Teknikföretagens Branschgrupper har ett intresse av att främja miljöhänsyn vid användningen av branschens produkter.
Tillämpning av koden och handlingsregler
Tvivel kan någon gång, uppkomma om ett förfarande, särskilt sådana som anges under b) ovan, är förenligt med konkurrenslagens förbud mot konkurrensbegränsande avtal och samordnade förfaranden. Den fråga som då bör ställas är vilket syfte handlingen har och vilka effekter den har. Förfarandet är otillåtet om syftet är konkurrensbegränsande. Detsamma gäller om effekten av förfarandet är konkurrensbegränsande även om förfarandet inte har det syftet. En konkurrensbegränsande effekt föreligger om de berörda företagens oberoende uppträdande på marknaden äventyras.
Om det inte med ledning av ovanstående kriterier är uppenbart att förfarandet är lagligt bör den ansvarige för verksamheten stoppa den pågående verksamheten och inhämta råd från konkurrensrättslig expertis.