2024.10.18

Generalsekreterare Sara Berggren tar ordförandeskapet för standardiseringen

Hissförbundets generalsekreterare Sara Berggren har blivit anförtrodd rollen som ordförande i kommittén SIS/TK 211 Hissar och rulltrappor. Den större insynen i standardiseringsarbetet betyder att Hissförbundet blir en god representant för samtliga medlemsföretag och kan hålla medlemmarna informerade om sådant som kan få stor påverkan för just deras verksamheter.

Syftet med standarder är att enas kring tydliga rutiner som bidrar till att höja kvaliteten, undvika missförstånd och att slippa uppfinna hjulet på nytt varje gång.

– Hissförbundet ser ett behov av att utöka sitt engagemang inom standardiseringen för att ge medlemsföretagen god framförhållning vad gäller kommande standarder och samtidigt lyfta kunskapen generellt i branschen om standardisering. Standarder är ett av de verktyg regeringen och EU utsett för att stötta företag i de omställningar som nu behöver ske inom exempelvis digitalisering och hållbarhet, säger Sara Berggren, generalsekreterare Hissförbundet.

Med ordförandeskapet vill Hissförbundet fördjupa samarbetet mellan branschen och standardiseringen exempelvis genom att identifiera experter som kan fungera som referens i specifika frågor.

– Sverige är ett litet exportberoende land och därför är det extremt viktigt för svensk industri att det finns europeiska och globala standarder att tillgå. Standarder hjälper svenska företag att säkerställa att deras produkter och tjänster uppfyller internationella krav, vilket ökar deras konkurrenskraft på den globala marknaden.  Vi måste också vara med och påverka utformningen av standarderna så att vi inte överlåter till andra att bestämma, berättar Sara.

På gång inom standardisering

Deltagarna i den svenska kommittén SIS/TK 211 arbetar med att påverka utformandet av standarder, bland annat genom att delta i det europeiska arbetet i CEN och det globala arbetet inom ISO. Dessutom arbetar kommittén på nordisk nivå i samarbetsforumet INSTA.

Arbetet i den europeiska kommittén CEN/TC 10 Lifts, escalators and moving walks är främst inriktat på säkerhetskrav. Många av standarderna är därför harmoniserade mot hiss- eller maskindirektivet. En annan viktig kommitté är ISO/TC 178 Lifts, escalators and moving walks.

Alla Europastandarder gäller i hela EU/EFTA och blir därmed även svensk standard. CEN- och ISO-kommittéerna arbetar nu tillsammans för att skapa EN ISO 8100-serien, en gemensam serie av hisstandarder för hela världen. Den nya EN ISO 8100-serien kommer delvis att ersätta EN 81-serien som är den befintliga harmoniserade standardserien för hissar och som används som underlag för CE-märkning.

Exempel på pågående standardisering

• EN ISO 8100-1, Lifts for the transport of persons and goods
    – Part 1: Safety rules for the construction and installation of passenger and goods passenger lifts
  • EN ISO 8100-2, Lifts for the transport of persons and goods