2024.07.30

Möt Johanna Nygårdh, KONE, ny i Hissförbundets styrelse

Johanna Nygårdh är Regional Director Sweden North hos KONE och nyvald till Hissförbundets styrelse. Vi ställde några frågor till Johanna om varför de är medlemmar och vad hon anser vara Hissförbundets viktigaste uppdrag.

KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen med uppdrag att göra det enkelt att förflytta sig i en urban miljö. De levererar hissar, rulltrappor och automatiska dörrar, liksom moderniserings- och underhållslösningar som ger mervärde över byggnadens hela livscykel. Tillsammans med deras partners och kunder över hela världen hjälper de städer att bli bättre platser att leva i.

Om vikten av samverkan genom en branschorganisation säger Johanna:

– Vi på KONE ser det som en självklarhet att genom Hissförbundet verka för en positiv utveckling i branschens viktigaste frågor.

Vad vill du bidra med i föreningens styrelse?

– Jag hoppas att jag kan bidra med insikter och stöd från KONEs lokala, och om det behövs, även globala organisation till ett starkt och handlingskraftigt Hissförbund.

Vad anser du vara föreningens viktigaste uppdrag?

– Säkerhet både för användare av och kollegor som arbetar med hissar och rulltrappor är för oss på KONE och för mig personligen det viktigaste uppdrag vi har att driva i både i föreningen och ute hos alla oss medlemsföretag. Vi har som branschorganisation en viktig roll att fylla med att hjälpa andra aktörer och samhället att i sina beslut driva branschen åt rätt håll vad det gäller exempelvis säkerhet, tillgänglighet och kompetensförsörjning. Viktigast för mig i hissförbundet och dess arbete är att vi säkerställer att vår röst blir hörd så att vi exempelvis kan hjälpa till att undvika hemska olyckor händer i framtiden och att vi ger alla samma möjlighet att röra sig fritt i samhället.

Hur ser du på Hissförbundet i framtiden?

– Jag ser att Hissförbundet har arbetat på ett bra sätt vad det gäller de frågor som är viktiga inte bara för oss i branschen utan även samhället i stort. Här ser jag så klart att vi även i framtiden outtröttligt fortsätter det goda arbetet. Tillgänglighet är för mig en sådan fråga där vi från Hissförbundet behöver belysa den utmaning vi står inför som samhälle. Det handlar om en åldrande befolkning som vi vill säkerställa kan bo kvar i sina hem utan att behöva oroa sig för hur kan ta sig till eller från sin lägenhet, hur barnfamiljer kan få med sin barnvagn på ett säkert sätt till sin lägenhet och om hur vi som samhälle säkerställer att alla med funktionsvariationer, oavsett ålder, får tillgång till alla delar av samhället, avslutar Johanna.